Isshinryu Karate

Diskutér emner på tværs af forbund

Isshinryu Karate

Indlægaf Armygut » 9. jun 2012, 21:26

Hey mmaforum,

Jeg er en ung 25 årig gut der vil til at dyrke noget kampsport/selvforsvar. Er ansat ved forsvaret og ser det derfor kun som en fordel at jeg kan en eller anden form for kampsport. Jeg havde foretrukket krav maga, men tættest på er viborg og der er 1½ times transport og kan tvivlsom nå det til kl. 18 på træningsdage. Derfor har jeg kigget på noget her i Holstebro, så det kan ligeså godt indeholde elementer fra alle områder og her er det eneste der falder ind for den kategori Isshinryu Karate, men er der nogle der kan fortælle mig hvor "realistisk" det er mht selvforsvar ? Alternativt ku jeg tage toget til Herning og træne Mma i fightpit. Hva ville i gøre ?
Armygut

Graduering på forum
Graduering på forum

Har takket: 0 gang
Blevet takket: 0 gang

Re: Isshinryu Karate

Indlægaf PerN » 9. jun 2012, 22:22

Hvis din 1. prioritet er at forsvare dig, ville jeg gå efter MMA, at undvære gulvkampen må simpelthen være et minus i real life. Jeg har kun dyrket meget lidt karate som barn og intet MMA, men som tilskuer betragtet tænker jeg, at du i karate vil lære stand-up, bestående af hurtige "in and out" angreb primært med hænderne. Karate folk er ofte dygtige til footwork, og formår ikke at blive ramt, men forsøger at finde vinkler og levere 3-4 hurtige teknikker, og igen skabe afstand. Machida er nok det bedste eksempel jeg kan komme i tanke om. Det der er ved karate er bare du skal være indstillet på, at bruge meget tid på tradition i mange klubber. Mange steder lærer man kata (serier du skal kunne for at graduere), hvor teknikkerne er meget stilrene og langt fra noget du bruger i kamp eller sparing (hvorvidt det hjælper dit game kan diskutteres).

MMA kender du jo.

Mit ukvalificerede bud på et svar, men der er bedre folk at spørge her. Velkommen til ;)
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Odense
Favorit Fighter: Nate Diaz, Tyson, Buakaw Por Pramuk, Chuck L mf.

Indlægaf KoreaNinja » 10. jun 2012, 01:16

Der er så kæmpe forskel på hvilken stil af karate du går til. Jeg har selv boet i Holstebro og er ret sikker på, at der også er shotokan karate og i Bøvlingbjerg er der goyu-ryu karate (som jeg selv blev 3. kye i). Goyu-ryu karate lærte vi også joint-locks - dog mest stående - i en del, hvor vi lærte selvforsvar.
Ellers skulle jeg mene, at der er en Wing Tsun klub i Holstebro også, som jeg måske vil mene er endnu bedre til selvorsvar end karate.

Der er vidst BJJ i Hvide Sande, men det er nok lidt langt væk.
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Favorit Fighter: BJ Penn!

Indlægaf Armygut » 10. jun 2012, 09:28

Der ligger også en Shotokan klub her i holstebro, men som PerN nævner, er der meget tradition og kata for graduering og sådan, og jeg vil helst slippe for at stå og sparke ud i luften og få det til at se pænt ud.. Jeg vil helst ik skulle bruge 6mdr på at lære at forsvare mig selv, samt jeg vil gerne være godt rustet til når vi begynder at træne selvforsvar på min uddannelse.. Der ligger ikke en Wing Tsun klub her i holstebro, men der ligger en i Ringkøbing, 40min med tog. Det er dog ikke en mulighed da jeg skal vente 2 timer efter træning på at ku ta toget hjem og jeg gider ik først være hjemme til midnat..

Så er der div. karate klubber men jeg er ik rigtig interesseret i at dyrke gamle traditioner og dyrke meget kata for ku graduere etc, det skal gerne være noget der kan overføres til at ku bruges i selvforsvar. Der er Arnis her i Holstebro, men det har jeg aldrig læst noget synderligt godt om, andet end få mennesker der træner det? Nogle der kan sige noget om det. For det lyder jo meget spændende på papiret :) Bjj kan trænes her i Holstebro (Randori), men har ik skide meget lyst til kun at ku ligge og rode rundt på gulvet og vride arme rundt eller choke min modstander, det i sig selv gør bare mig til overfaldsmanden og ikke omvendt..

Har skrevet til Rasmus Berndtsen der leder Fightpit i Herning og hørt ham efter hvordan oprydning foregår, om det er en del af træningstiden eller om det ligger efter, for hvis det er en del af træningstiden kan jeg godt nå i bad og komme på stationen hvis jeg har en cykel med. Hvis ikk, kan jeg ikk nå i bad inden jeg smutter og det er sq lidt for klamt at sætte sig ind blandt andre mennesker og stinke langt væk. Der slutter træningen 20.30 og toget går 21.03.. Ellers skal jeg vente en time ekstra og så er jeg jo sjovt nok det senere hjemme og det vil jeg gerne undgå. Mine dage er lange nok i forvejen og har brug for det ekstra søvn .. Så der er rigtig mange ting der skal passe sammen og det gør det hele meget sværere hehe
Armygut

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf KoreaNinja » 10. jun 2012, 13:40

Er selv fra lidt udenfor Ringkøbing, så ved godt, at det var lidt af en rute, hvis du ikke selv har bil.

Dog vil jeg mene at BJJ stadig er den bedste form for selvforsvar. Og hvis du hurtigt vil blive god til selvforsvar og få noget fundamentalt ind i kroppen, så er der flere BJJ klubber der har en selvforsvars-del - som sjovt nok fokuserer på selvforsvarsdelen (mere traditionelt Gracie jiu-jitsu) end den sportsprægede jiu-jitsu.
Få træninger med BJJ vil give dig et kæmpe fundament i selvforsvar og basis teknikkerne er nemme at lære. Alt i alt er det nemt at lære og en af de mest effektive metoder.

Men troede ellers ikke at der var BJJ i Holstebro. Der kan man se. Det burde jeg have undersøgt da jeg gik på gymnasium :D

Men MMA vil helt sikkert også give en god bund i selvforsvar, men kan nok sammenlignes lidt med sports BJJ. Det er en slags selvforsvar, men du træner til en sport. Så flere af de ting du lærer, skal du adoptere over til selvforsvarsteknikker, hvis du kommer ud for at bruge det der.
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Weirdo » 10. jun 2012, 21:11

Da jeg var i Fight Pit tog oprydning ikke mange minutter! Jeg mindes aldrig at have været der mere end 5 minutter efter træning (medmindre det var for at snakke). De har dog fået nye lokaler og en masse lir, så det er da muligt der er lidt mere at skubbe rundt med nu :)
Tror ikke helt jeg er med på hvad din motivation er? Hvis du "bare" vil lære selvforsvar så kunne jeg ikke forestille mig MMA var vejen frem. Det giver dig helt sikkert værktøjer som kan bruges, men det er en "hård" måde at komme til den viden på, altså med andre ord tror jeg du skal have lysten til at dyrke MMA sportsligt og ikke gøre det for at lære nogle bestemte færdigheder. Synes da du skal prøve at tage der ud og se om du kan lide det!
Brugeravatar
Weirdo

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Desji » 11. jun 2012, 11:00

Jeg trænede Krav Maga først og skiftede til MMA. I min optik så er MMA væsentligt bedre til "selvforsvar" end de fleste rene selvforsvarsklubber. Den konstante sparring, brydning og rul gør at man får en tilvænning til kamp, balance og overblik som man overhovedet ikke får i de fleste selvforsvarsklubber.

Jeg vil til enhver tid bytte diverse dårligt trænede selvforsvarsteknikker for en solid base stående, i clinchen og på gulvet. Specielt hvis jeg har flere modstandere eller står over for en kniv (omend overlevelse ved knivangreb virker som rent held).

Jeg anser enhver teknik som ikke er blevet kontinuerligt brugt under sparring som en dårligt trænet teknik, som har meget lille succesrate in reel kamp.
Desji

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Mikenta
Favorit Fighter: Mauricio "Shogun" Rua

Indlægaf KoreaNinja » 11. jun 2012, 11:39

Desji skrev:Jeg trænede Krav Maga først og skiftede til MMA. I min optik så er MMA væsentligt bedre til "selvforsvar" end de fleste rene selvforsvarsklubber. Den konstante sparring, brydning og rul gør at man får en tilvænning til kamp, balance og overblik som man overhovedet ikke får i de fleste selvforsvarsklubber.

Jeg vil til enhver tid bytte diverse dårligt trænede selvforsvarsteknikker for en solid base stående, i clinchen og på gulvet. Specielt hvis jeg har flere modstandere eller står over for en kniv (omend overlevelse ved knivangreb virker som rent held).

Jeg anser enhver teknik som ikke er blevet kontinuerligt brugt under sparring som en dårligt trænet teknik, som har meget lille succesrate in reel kamp.

Enig langt hen af vejen. Igen vil jeg mene, at man skal fokusere på gulvkampen, hvis man tænker selvforsvar. Din modstander hvis du bliver angrebet vil ikke reagere på samme måde, som når du sparrer, men højst sandsynligt "charge" direkte mod dig.

Mod flere modstandere, så er gulvkamp selvfølgelig ikke idéelt. Her vil jeg mene at en gang muay thai måske er mere effektivt. Du kan bruge spark til at holde folk på afstand og kontrollere med thai clinchen. Mod flere modstandere gælder det som hovedregel at have alle dine angribere foran dig, hvilket muay thai kan give dig værktøjerne til.

I min mening er en blanding af muay thai teknikker og enten wrestling eller bjj de mest effektive selvforsvarsmetoder. Og de mest effektive teknikker er oftest virkelig simple og nemme at lære.

Man skal huske på, at som selvforsvar er man oftest oppe mod folk som ikke er trænet i nogen kampsport. - Deraf Royces succes i de tidlige UFC for eksempel.

Og så er der alt det med at sparring nok egentlig ikke er så fantastisk igen til selvforsvar udover forsvarsdelen måske. Man bliver vant til at fyre næver afsted, men glemmer at i en rigtig kamp, så har man ikke handsker eller wrapped sine hænder, hvilket kan (og ofte) ende med brækkede hænder/håndled.
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Armygut » 11. jun 2012, 19:44

Min motivation er jeg længe har tænkt på det og været fascineret af fx. mma som sport.. De gange jeg har været i slagsmål har jeg vundet på at være voldsom og aggressiv, hvilket aldrig leder til noget godt og jeg vil gerne lære at gebærde mig rigtigt i forhold til det at blive angrebet og slået på, at holde hovedet koldt og "læse" modstanderen.. Ik bare gå i selvsving af frygt for at komme til skade. Og hertil vil jeg gerne tilføje jeg ik har været i slagsmål siden 2009, så det er ik fordi jeg vil lære at slå på tæven :) Og jeg går uhyre sjældent i byen og drikker ligeså lidt.. Grunden til jeg spørger indtil Isshinryu Karate er at der her i Holstebro ik er noget mma relateret andet end bjj, men jeg vil gerne ku andet end at rode rundt på gulvet. Og det de skriver på deres side omkring det minder meget om det man nok lære til mma. Desuden ku jeg også godt tænke mig at kæmpe amatør mma på længere sigt, syns det er en fed sport.. Derudover ved jeg ik selv hvordan jeg reagere efter flere slag på hovedet og vil gerne lære mig selv bedre at kende i pressede situationer da det også kan gøre mig bedre rustet i min hverdag som soldat. Ik sagt at jeg er en tøsedreng hehe, jeg er ik ræd for at gå frem selvom jeg er skræmt men det ku være rart at lære at håndtere visse situationer med andet end aggression.. Hvis det gir mening

Skulle nok ha kaldt topic noget andet, men nu var det lige Isshinryu jeg ville høre om, nu var det bare min grund til at ville træne der blev spurgt til :)
Armygut

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf KoreaNinja » 12. jun 2012, 07:31

Så vil jeg klart anbefale dig at tage toget til Herning, hvis det er din motivation. Det tager sølle 20 minutter og som du beskriver det, så er MMA nok det som du egentlig leder efter.
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Armygut » 12. jun 2012, 20:37

Det tror jeg også det blir.. Syns også træning fra 20-22 er for sent, så kommer jeg ik i seng før 23-23.30 og skal op igen mellem 5-6.. Det må blive fra i næste uge jeg får prøvet det af, der burde jeg gerne ha fri før kl. 18 hehe.. Og ja, det tager 30min med tog, der kører et hver time så passer med jeg kan være hjemme 20.45 ca og få min skønhedssøvn fra 21.30-22 :) Gid det så hjalp på skønheden :tongue:
Armygut

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf m1chelsen » 12. jun 2012, 21:11

Uden at havde været indvoldveret i slagsmål på gaden, ville jeg mene at du skal satste på 2 ting:

En stående stilart, samt en stilart hvor der bliver sparret.

Grunden til jeg mener at den skal være stående, er pga at jeg finder BJJ mere elelr mindre "uegnet" til gadekamp / selvforsvar. Dels pga faldet i sig selv kan ende fuldstændig galt for alle parter, men ligeledes fordi en del teknikker skal modificeres, iht den manglene skridtbeskytter, og andre uforudsiglige ting (fx prik til øjne, m.m.) på gulvet / asfalten. Ligeledes er det ikke helelrikke smart med kampen på jorden hvis der er flere imod en. Stående har du mulighed for bedre afstandskontrol i tilfælde med flere angribere, samt muligheden for at løbe væk.

Grunden til sparringen, bygger på 2 perioder i mit liv. Den først omhandler delen hvor jeg gik til TKD. Her lærte vi en masse fancy moves i selvforsvarsøjemed. det var fx hvordan man fanger en arm, og laver låse osv. Alt dette lyder vældig fint - i teorien! Problemer er blot - min personlige mening 100% - at det er misvisende og decideret ubrugeligt når det virkelig gælder. Grunden til dette er:

1) sidder låsen der ikke første gang, og når du at blive slået i hovedet - så er du fucked.
2) Ingen mennesker - på nær din træningspartner som slår ud efter dig i slowmotion - vil nogensidne slå så langsomt, eller på anden måde gebærde sig på en måde hvad der vil resultere i succes fra din side.

Den anden periode i mit kampsportsliv startede da jeg startede til MMA. OG for at koge en masse ned til noget der et til at holde ud at læse, så vil jeg mene at sparring er ÜBER VIGTIGT, når det kommer til at bevare overblik i en presset situation. Det er vigtigt at man har erfaring med hvordan det rent faktisk er at få en på hovedet.

I starten blinkede jeg hysterisk med øjnene, og lavede nærmest stående fosterstilling når jeg fik slag til hovedet i sparring - fordi det var nyt, ubehageligt. Efterhånden kan jeg bedre "ryste slagene af" og holde fokuset.

Så hvis jeg skal opsumere med mig selv, så ville det gavne mig absolut INGENTING at have en frygtelig masse teknikker og lækre moves, hvis jeg ville gå i panik når de skulle bruges.

Mit bud må derfor være: Noget som indeholder en masse stående sparring.
Billede
Tjek bloggen ud her: http://www.mmating.blogspot.com
Brugeravatar
m1chelsen

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Sønderborg
Favorit Fighter: Frank Mir, Bones, BJ Penn

Indlægaf KoreaNinja » 13. jun 2012, 10:59

m1chelsen skrev:Uden at havde været indvoldveret i slagsmål på gaden, ville jeg mene at du skal satste på 2 ting:

En stående stilart, samt en stilart hvor der bliver sparret.

Grunden til jeg mener at den skal være stående, er pga at jeg finder BJJ mere elelr mindre "uegnet" til gadekamp / selvforsvar. Dels pga faldet i sig selv kan ende fuldstændig galt for alle parter, men ligeledes fordi en del teknikker skal modificeres, iht den manglene skridtbeskytter, og andre uforudsiglige ting (fx prik til øjne, m.m.) på gulvet / asfalten. Ligeledes er det ikke helelrikke smart med kampen på jorden hvis der er flere imod en. Stående har du mulighed for bedre afstandskontrol i tilfælde med flere angribere, samt muligheden for at løbe væk.

Grunden til sparringen, bygger på 2 perioder i mit liv. Den først omhandler delen hvor jeg gik til TKD. Her lærte vi en masse fancy moves i selvforsvarsøjemed. det var fx hvordan man fanger en arm, og laver låse osv. Alt dette lyder vældig fint - i teorien! Problemer er blot - min personlige mening 100% - at det er misvisende og decideret ubrugeligt når det virkelig gælder. Grunden til dette er:

1) sidder låsen der ikke første gang, og når du at blive slået i hovedet - så er du fucked.
2) Ingen mennesker - på nær din træningspartner som slår ud efter dig i slowmotion - vil nogensidne slå så langsomt, eller på anden måde gebærde sig på en måde hvad der vil resultere i succes fra din side.

Den anden periode i mit kampsportsliv startede da jeg startede til MMA. OG for at koge en masse ned til noget der et til at holde ud at læse, så vil jeg mene at sparring er ÜBER VIGTIGT, når det kommer til at bevare overblik i en presset situation. Det er vigtigt at man har erfaring med hvordan det rent faktisk er at få en på hovedet.

I starten blinkede jeg hysterisk med øjnene, og lavede nærmest stående fosterstilling når jeg fik slag til hovedet i sparring - fordi det var nyt, ubehageligt. Efterhånden kan jeg bedre "ryste slagene af" og holde fokuset.

Så hvis jeg skal opsumere med mig selv, så ville det gavne mig absolut INGENTING at have en frygtelig masse teknikker og lækre moves, hvis jeg ville gå i panik når de skulle bruges.

Mit bud må derfor være: Noget som indeholder en masse stående sparring.

Du har sådan set ret i flere af dine argumenter. Dog vil jeg sige, at du rammer lidt forkert med BJJ - Det kommer selvfølgelig an på din klub - men normalt bruger man ikke skridtbeskytter. I hvertfald ikke de steder, hvor jeg har trænet og er ikke lovligt til turnering, som jeg kan læse mig til efter IBBJs regler.
Du lærer at lave kontrollerede takedowns - wrestling takedowns er noget vildere og det samme kan judo være.
Desuden lærer du at være i kontakt med modstanderen, clinch og på gulvet. Det er her at teknikker er allerlettest at fyre af, fordi tempoet går ned i en gadekamp, når man har kontakt.
Og igen vil jeg pege på de første UFC og vale tudo turneringer omkring i verden. BJJ var dominerende (og bagefter wrestling) og det må siges, at være det tætteste på en livedemonstration af en gadekamp man kommer.
Faktisk vil jeg mene, at folk reagerer endnu mere til BJJ eller wrestlingsfordel i en rigtig gadekamp pga angriberen ikke har nogen idé om hvad de rent faktisk laver.

Men du har 100% ret med flere modstandere, hvilket jeg selv kom ind på. Tag ikke din modstander til gulvet, hvis han har et par venner med sig. Men det gælder sådan set generalt. Kan du undgå slåskamp, så fis af i stedet.

Problemet med stående kamp i gaden er, at det er ret uforudsigeligt. I clinchen kan DU kontrollere modstanderen med teknikker, men godt footwork, vinkler osv. det virker bare ikke på samme måde i selvforsvar. Og som jeg skrev tidligere, så udover at smide en eller 2 næver ender folk næsten altid på jorden. - Helt klart min erfaring.

Men at blive vant til at modtage slag er skide god træning og sørge for ikke at gå i panik. Det er klart. Jeg ved at nogle Gracie akademier bruger slag mod udøveren, når de skal demonstrere selvforsvar.

Det hele kommer til at lyde som rent BJJ praise og det er det sådan set også lidt. Alt det med at det hele kommer tæt på eller på gulvet i gadekamp er 100% ramt rigtigt. Om man så træner wrestling, BJJ, judo whatever, så vil man have en langt bedre chance på i selvorsvar end udelukkende stående (hvis man skal stille det op lidt mere sort/hvidt.)
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf PerN » 16. jun 2012, 12:52

Det kommer vel egentlig også an på størrelse, og miljø. Hvis du er 2 meter høj og vejer over 100 kilo, ville jeg nok egentlig bare sige brydning. Jeg kom engang på et værsthus, hvor de havde en ordentlig kleppert, af en bryder stående i døren. Med hans størrelse var brydning perfekt, der var ikke meget plads at bevæge sig på, og fik han fat om folk var slagsmålet slut, indtil ordensmagten kom og tog over.

Så ham tage sig af en del gæster, uden hverken ham eller gæsten, nogensinde kom til alvorligt til skade. Han klarede sig med meget lidt teknik og en stor mængde råstyrke. Men det var også hvergang på snæver plads, og med et gulvtæppe som underlag. Udenfor på brostenene, og med masser af plads til bevægelse, havde verden set anderledes ud. Omvendt er du 1.60 og vejer 60 kilo, vil jeg påstå BJJ er den eneste diciplin, der kan give dig en promille chance, mod modstandere der næsten altid vil være større og stærkere, i det snævre indendørs miljø (nej størrelse er ikke alting, men hvis du skal vædde din månedsløn på tilfældig mand 1 på 60 kilo, mod tilfældig mand 2 på 100 kilo, hvem tager du så?). Udenfor på brostenene med bevægelsesplads, kommer stand-up stilarterne til sin ret.

Personligt foretrækker jeg psykologi som offensiv, og 800 meter løb som defensiv.

En stor force ved bryderen, var iøvrigt også at han ligesom man ser det i mma, aldrig blev træt (han skulle ikke cutte vægt :D )... de få gange jeg har været så uheldig at havne i et slagsmål, har det værste egentlig ikke været teknik, eller styrke eller underlag... det har været adrenalin, og at jeg brændte ud næsten omgående, og blev vildt træt... og fik røvfuld 0-3 :D
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Odense
Favorit Fighter: Nate Diaz, Tyson, Buakaw Por Pramuk, Chuck L mf.

Næste

Tilbage til MMA Generelt