Vægtklasser og indvejning

Diskutér emner på tværs af forbund

Vægtklasser og indvejning

Indlægaf PerN » 20. apr 2010, 15:28

Hej

Fedt at se et dansk forum dedikeret til mma, ønsker jer alt godt og håber at se det vokse :)

En ting jeg tit har tænkt når jeg ser mma, er hvorfor man laver weigh ins så længe før kampen afholdes.

Syntes jeg er ved, at være træt af at se kæmpestore folk, stille op i vægtklasser de slet ikke hører til i. Jeg kan godt se hvis man vejede samme dag, som man kæmpede, så krævede det dels en super heavyweight klasse og dels, at nogen kampe ville falde ud eller blive catch weight.
Men jeg ville egentlig hellere se de reelle vægtklasser overholdt, og misse en kamp, end jeg vil se endnu en ligbleg dehydreret amreikansk bryder slæbe sig på vægten, for at stille op 10 kilo over dagen efter.
Syntes det favoriserer bryderne, der er vant til de massive weight cuts (ved ikke om det er det samme i judo og sambo, men syntes ofte bryderne står for de værste eksempler)

Hvad tænker folk?
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Odense
Har takket: 0 gang
Blevet takket: 0 gang
Favorit Fighter: Nate Diaz, Tyson, Buakaw Por Pramuk, Chuck L mf.

Re: Vægtklasser og indvejning

Indlægaf a2zinck » 20. apr 2010, 15:39

Hej Per - og velkommen til! :D

Siden er spritny og launched pr dags dato.

Jeg er personligt helt enig med dig ift de enorme weight cuts. De der kæmper i deres naturlige vægt er oftest de mindste på kampdagen, og det ødelægger lidt vægtklasserne. Lå weigh ins derimod på kampdagen, som du foreslår, så ville man tage fordelen fra de større kæmpere og komme en del af problemet til livs.
Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Geografisk sted: Aarhus
Blevet takket: 1 gang
Favorit Fighter: Cigano, Baby Jay, Benson, The Spider

Indlægaf Sharpshooter » 20. apr 2010, 17:15

Det er lige for alle så jeg kan ikke se hvordan nogen kan sige at indvejning dagen før favoriserer nogle personer fremfor andre?

Der er et par gode posts om emnet her: http://answers.yahoo.com/question/index ... 628AAkEfYU
Rock on!
Brugeravatar
Sharpshooter

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf lamotta » 20. apr 2010, 17:50

Hej Sharpshooter - velkommen til siden..

Jeg er helt enig; det er lige for alle.

Hvis weigh ins lå på dagen kunne det jo faktisk koste en titelkamp.
Brugeravatar
lamotta

Moderator
Moderator

Geografisk sted: Kolding
Har takket: 1 gang
Favorit Fighter: Lyoto Machida

Indlægaf PerN » 20. apr 2010, 22:55

Jeg mener det favoriserer dem der har en baggrund hvor de er vant til weight cuttet, og jeg syntes ikke det at hærge kroppen med weight cuts, behøver være en del af sporten.

Det er muligt det kan koste en titelkamp, men det kan det jo også som det er nu (travis luther vs anderson silva) + at som det er nu, kan det betydeligt forringe adksillige kampe, fordi fighterne ikke når at komme sig over cuttet. Det ville under alle omstændigheder ikke blive midre lige, af at ligge tættere på kampen.

Tak for linket ;)
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Dakotaen » 20. apr 2010, 23:02

I de tilfælde, og jeg vil påstå det er størstedelen, hvor vi snakker om 1-5 kilo forskel fra weigh-in til kamp, behøver det ikke betyde så forfærdeligt meget. Generelt tror jeg det er meget få fightere der vil beklage sig over det, før vi kommer op i betydelige vægtforskelle. Med det sagt, så er der en grund til der findes vægtklasser, og det er da lidt skammeligt at professionelle mennesker ikke kan kæmpe med den vægt de er sat til.
Dakotaen

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Sharpshooter » 21. apr 2010, 01:06

PerN skrev:Jeg mener det favoriserer dem der har en baggrund hvor de er vant til weight cuttet, og jeg syntes ikke det at hærge kroppen med weight cuts, behøver være en del af sporten.

Det er muligt det kan koste en titelkamp, men det kan det jo også som det er nu (travis luther vs anderson silva) + at som det er nu, kan det betydeligt forringe adksillige kampe, fordi fighterne ikke når at komme sig over cuttet. Det ville under alle omstændigheder ikke blive midre lige, af at ligge tættere på kampen.

Tak for linket ;)

Ok, men skal vi så ikke også igang med at forbyde spark fordi det favoriserer dem der har en baggrund i karate/muaithai ift. dem der har en baggrund i BJJ?

Hvor skal man starte/stoppe hvis man skal tage hensyn til alle dem der på en eller anden måde kan favoriseres?

Jeg kan ikke finde tråden, men Tue Trnka/BigBang lavede engang en post på MA.dk som beskrev det ret godt hvorfor man var gået væk fra at have indvejning på dagen. Men her er den korte beskrivelse: http://www.martialarts.dk/vis_emne.asp?id=12590#212278

Dakotaen skrev:I de tilfælde, og jeg vil påstå det er størstedelen, hvor vi snakker om 1-5 kilo forskel fra weigh-in til kamp, behøver det ikke betyde så forfærdeligt meget. Generelt tror jeg det er meget få fightere der vil beklage sig over det, før vi kommer op i betydelige vægtforskelle. Med det sagt, så er der en grund til der findes vægtklasser, og det er da lidt skammeligt at professionelle mennesker ikke kan kæmpe med den vægt de er sat til.

Med det sagt, så er der også en grund til at man ikke længere har indvejninger på dagen til store boksekampe og MMA events.

Det har intet med manglende professionalisme at gøre at folk cutter vægt ej heller er det skammeligt, tværtimod så er det sgu ikke særlig professionelt som kæmper ikke at udnytte de muligheder reglerne giver.
Det kan svare til at man som pro MMA kæmper ikke trænede gulvkamp fordi man syntes det er 'beskidt'(eller whatever) at slå når man ligger ned.

Desuden syntes jeg ikke det er særlig pænt at sige at det er kæmperne der opfører sig "skammeligt" når de følger nogle regler som er udstukket af arrangørerne, og når disse regler er indført for så vidt muligt at sikre at kæmperne ikke pådrager sig skader.
Rock on!
Brugeravatar
Sharpshooter

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Dakotaen » 21. apr 2010, 12:43

Som jeg ser det, var det ikke en fejl i systemet der gjorde at boksere dukkede dehydrerede op til weigh-in og kampe. Det var fejl hos de enkelte boksere. Vi snakker altså ikke om folk der lige har et part uger til at ramme vægten her, og vi snakker heller ikke om folk der ikke har prøvet det før. Det er professionelle atleter, der har masser af tid til at komme på den vægt de skal have, og finde sig til rette i den. Selvfølgelig er der de tilfælde hvor kæmpere skifter vægtklasse, og enten skal tabe sig noget mere drastisk end de er vant til, eller skal bygge ti kilo ekstra på i muskel, og vende sig til ændringer i deres hurtighed og udholdenhed, men igen, det er et valg de tager, og derfor er det også deres ansvar at være klar til kampdagen.

Når jeg brugte ordet skammeligt, var jeg måske en kende drastisk. Men, igen, det er professionelle atleter vi snakker om, og så synes jeg ikke at det for meget forlangt at de overholder alt hvad der er af regler. Regler de iøvrigt alle sammen udmærket godt kender.
Dakotaen

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Sharpshooter » 21. apr 2010, 13:26

Dakotaen skrev:Som jeg ser det, var det ikke en fejl i systemet der gjorde at boksere dukkede dehydrerede op til weigh-in og kampe. Det var fejl hos de enkelte boksere. Vi snakker altså ikke om folk der lige har et part uger til at ramme vægten her, og vi snakker heller ikke om folk der ikke har prøvet det før. Det er professionelle atleter, der har masser af tid til at komme på den vægt de skal have, og finde sig til rette i den. Selvfølgelig er der de tilfælde hvor kæmpere skifter vægtklasse, og enten skal tabe sig noget mere drastisk end de er vant til, eller skal bygge ti kilo ekstra på i muskel, og vende sig til ændringer i deres hurtighed og udholdenhed, men igen, det er et valg de tager, og derfor er det også deres ansvar at være klar til kampdagen.

Igen, indvejning dagen før blev indført fordi uforholdsvist mange boksere endte med at dø i ringen eller få svære hjerneskader fordi de var for dehydrerede når de kæmpede hvilket gør hjernen meget mere sårbar overfor slag.

Det kan godt være at de boksere i dine øjne har været uprofessionelle, men det ligger til menneskets natur at prøve på at få alle de fordele man kan op til en konkurrence. Syntes du så det er dumt at der er blevet nedfældet nogle regler som sørger for at færre mennesker kommer til skade eller dør?

Dakotaen skrev:Når jeg brugte ordet skammeligt, var jeg måske en kende drastisk. Men, igen, det er professionelle atleter vi snakker om, og så synes jeg ikke at det for meget forlangt at de overholder alt hvad der er af regler. Regler de iøvrigt alle sammen udmærket godt kender.

Okay, prøv lige at vise mig hvorhenne der står at man ikke må cutte vægt inden en indvejning!

Du er igang med at disse mere eller mindre samtlige danske(og udenlandske) pro kæmpere, ved at påstå at de pro kæmpere der cutter vægt bevidst snyder fordi de ikke overholder nogle regler om vægtcut.

NEWSFLASH: De overholder allerede reglerne. Der er ingen regler mod at cutte vægt.
Rock on!
Brugeravatar
Sharpshooter

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Dakotaen » 21. apr 2010, 14:03

Jeg har ikke sagt noget om at de ikke må "cutte vægt," jeg siger at de ikke altid kæmper med den vægt der er sat some grænse for deres vægtklasse. For mig at se, forsvarer du deres ret til at kæmpe med en højere vægt end de skal være sat til, og det giver da først ingen mening.

Synes jeg det er dumt at nedfælde regler der forhindrer dødsfald? Slet ikke. Synes jeg det er underligt at de regler der er sat, ikke rammer dem der udnytter det system, men derimod deres modstander? Absolut.

Igen, jeg tror ikke på at to til tre kilo gør den store forskel, men det ændrer stadig ikke på at de kæmper udenfor deres vægtklasse. Reglerne burde ikke sige at de skal vejes ind dagen før, men at de skal sørge for at møde raske op til indvejning, eller tabe kampen.
Dakotaen

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf Ryom » 21. apr 2010, 15:17

Sidste gang jeg så et virkeligt slemt vægtcut var da James Irvin kæmpede mod Alessio Sakara, ellers synes jeg altså ikke de enorme cuts er noget som dominerer. Der er jo trods alt en grænse for hvor meget kroppen kan holde til før det begynder at gå udover hvordan den fungerer dagen efter.

Der vil jo alligevel altid være nogle som ville forsøge at udnytte vægtgrænsen alligevel. Så længe de regler der er sat, er sat i forbindelse med at begrænse skader/dødsfald så syntes jeg ikke det er et problem.

Et andet spørgsmål, hvornår er man sund og rask før en kamp? Skal man kunne møde op uden nogle former for symptomer på dehydrering? Skal der så også til at aflyses kampe hvis folk møder op med mindre skader som kan blive større skader som følge af belastninger under kampen?

Men som Sharpshooter også skrev, det duer sgu ikke at sige det er skammeligt når de ikke bryder nogle regler what so ever. Det er fint nok at man kan vurdere om det er rigtigt eller forkert at udnytte reglerne, men så igen, skal vi så også kigge på hvad andre regler der bliver udnyttet? Fightere kæmper ud fra det sæt regler de er blevet tildelt, det er ikke deres job at tage stilling til om det er rigtigt eller forkert.
Ryom

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Aalborg
Favorit Fighter: Fedor, Velasquez, BJ Penn, Dominick Cruz

Indlægaf Dakotaen » 21. apr 2010, 17:15

Jeg tror ikke der nogen sinde kan komme en ende på en debat, hvor det er tydeligt at vi er uenige på helt basale punkter. Men når vi snakker om, i sjældne tilfælde, vægtforskelle på op til 30 pund eller mere (Joe Riggs dehydrerede kraftigt inden hans kamp mod Nick Diaz ved UFC 57, og tog derefter det hele på, og kæmpede effektivt, om ikke op til potentiale), er det ikke til at forsvare at de skal have love til at kæmpe i den vægtklasse. Desuden er det stadig ikke sundt for dem at tage omkring 15 kilo på i væske i løbet af en dag.

Som sagt, basale uenigheder. Jeg mener reglerne skal ramme de der udnytter vægtskiftet, og ikke deres modstandere. Ja ja, de følger bare reglerne som de står skrevet, og så længe det er tilfældet skal de heller ikke straffes for det, men det er sådan noget jeg egentlig bare altid vil more mig lidt over.
Dakotaen

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf BigFatPanda » 21. apr 2010, 18:16

Helt enig i at det vil give bedre mening hvis indvejningen lå på kampdagen.

Nogen der f. eks. så Gleison Tibau mod Coal Uno her for nyligt? Det lignede der var 2-3 vægtklassers forskel.

Eller folk som Thiago Alves, Anthony Johnson osv. som reelt set er LHW's der kæmper i WW, er virkelig nogle gange små irriterende at se på. Fatter virkelig ikke hvordan de kan cutte op til 20 kg, det er fuldstændig sindsygt og kan næppe være sundt.
BigFatPanda

Graduering på forum
Graduering på forum

Indlægaf PerN » 21. apr 2010, 21:26

Jeg ved ikke hvor meget det beskytter en fighter, at lade dem indveje dagen før. Du har ret det umuligt kan være sundt at gå dehydrerert i ringen, men med indvejning dagen før, tillader man voldsomme weight cuts hvilket bestemt heller ikke er sundt.
Se f.eks. i UF hvor en af Guida brødrene bliver stoppet af kommisions lægen, fordi han risikerer leverskade med sit weight cut, ville han være blevet stoppet ude i klubben, eller sendt i sauna en tur mere?

Iøvrigt hælder jeg også til bookmaking og fight hype, har haft mindst ligeså meget med indførelsen at gøre, som fighternes helbred har.

Ok, men skal vi så ikke også igang med at forbyde spark fordi det favoriserer dem der har en baggrund i karate/muaithai ift. dem der har en baggrund i BJJ?

Syntes jeg er et lidt underligt argument, jeg vil ikke forhindre bryderen i at udnytte sin kampkunst. Han må lave alle de takedowns, halve nelsoner og suplexes det lyster ham :)
Det jeg vil er at forbyde ham, at stille op i en vægtklasse som hedder 66-70 kilo når han vejer 80... ikke helt ulogisk i min verden. Medmindre du mener det er en martial art, at være 10 kilo tungere end din modstander.

Som jeg ser det lige nu, er det sådan at man tvinger en kæmpe stor mængde fightere, til at lave usunde weight cuts simpelthen for at kunne compete. Prøv at gå de enkelte forbunds igennem, og se hvor mange af deres champions, der kæmper i deres naturlige vægtklasse. Man kæmper på marginalerne i dag, så vægten bliver en afgørende faktor. Jeg vil hellere se en fighter træffe unødige usunde valg og komme til skade, end jeg vil se en mængde fightere tvunget ud i usunde valg, for at have en chance.

mener iøvrigt heller ikke fighterne burde skamme sig nu, reglerne lægger op til at weight cut er en del af sporten.
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Næste

Tilbage til MMA Generelt