Pointsystem i UFC

The Ultimate Fighting Championship

Re: Pointsystem i UFC

Indlægaf TheWulf » 27. apr 2011, 18:11

Det hjælper dog ikke på at dommerne ikke fatter noget som helst.
TheWulf

Moderator
Moderator

Geografisk sted: Aarhus
Har takket: 0 gang
Blevet takket: 0 gang
Favorit Fighter: BJ Penn, Benson, Takanori Gomi

Indlægaf a2zinck » 10. maj 2011, 14:34

Roy Nelson makes a case for three minute rounds

Big Country skrev:“You’d probably see a lot more action because you’re constantly trying to win the round. Guys wouldn’t be feeling out for two minutes. It’s boom, you’ve got to go right away. They want to add more championship rounds — that’s where I say switch everything to three minutes and go 10 rounds. Then you have a lot of ups and downs.”

“I’ve watched fights where I actually take a stopwatch and say, ‘No, he won four minutes of that round but the judges gave it to the other guy.’ They just remember that last minute. Three minutes is short enough that the whole round stays in your head.”

Er 5 minutter for meget til, at dommerne kan bedømme omgange - eller er dommerne bare ikke dygtige nok :?:
Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Blevet takket: 1 gang
Favorit Fighter: Cigano, Baby Jay, Benson, The Spider

Indlægaf TheWulf » 10. maj 2011, 19:23

Jeg synes 3 minutter er alt for godt. En af grundende til jeg ikke er så glad for boksning; runderne er for korte.
Desuden kan en grappler have svært ved at nå det han skal på 5 minutter.

Der skal simpelthen bare bedre dommere til.
TheWulf

Moderator
Moderator

Indlægaf Ryom » 10. maj 2011, 19:25

Faktisk en interessant ide.
For ideen er som han selv nævner, det er lige på og hårdt. Der bliver ikke de tamme 2 minutter af nogle runder osv.
Imod er selvfølgelig at det kan være svært for gulvkæmperen at etablere en dominant position hvor han kan afslutte kampen fra, på så kort tid. Ligeledes stiller det ikke på samme måde krav til kæmpernes kondition..
Ryom

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Aalborg
Favorit Fighter: Fedor, Velasquez, BJ Penn, Dominick Cruz

Indlægaf a2zinck » 12. maj 2011, 12:21

Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Indlægaf a2zinck » 20. maj 2011, 22:42

Are Judges Overlooking Aggression and Octagon Control?

Efter min mening er dette ikke et problem - tværtimod. Dygtige counters kan sagtens vinde kampe, hvis modstanderens mest succesfulde våben er at bevæge sig fremad. Kampmanns seneste matchup med Sanchez beviste derimod - som en ud af mange kampe - at dommerne NETOP belønner gung ho kæmpere.

Hvad siger I :?:
Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Indlægaf a2zinck » 21. maj 2011, 17:50

Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Indlægaf TheWulf » 12. jul 2011, 00:26

http://mmaweekly.com/yahoo-sports-speci ... ma-judging

Det her lyder faktisk til at kunne være en god idé.
TheWulf

Moderator
Moderator

Indlægaf a2zinck » 12. jul 2011, 10:39

Noget skal der i hvert fald ske. Jeg véd ikke, om dette er vejen frem, men det evaluerer de vel i øjeblikket.

Første tanke var; kunne man ikke bare lempe dommernes kriterier for at tildele 10-8 og 10-7, frem for at indføre halve point? Måske det bare er mig, der ikke helt kan gennemskue logikken.
Brugeravatar
a2zinck

Moderator
Moderator

Indlægaf KoreaNinja » 12. jul 2011, 13:23

Forstår ikke hvorfor man overhovedet har noget pointsystem? Oftest vil man jo have en mening om, hvem der vandt kampen samlet i stedet for at dele det op i runder.
KoreaNinja

Graduering på forum
Graduering på forum

Favorit Fighter: BJ Penn!

Indlægaf F.S.B. » 12. jul 2011, 13:54

Halve point synes jeg virkelig lyder som en dårlig idé. Sure, det sker af og til at to runder er tætte og den tredie er dominant, men hvad så? Kæmperne ved på forhånd at kampen bedømmes rundevis, så jeg har svært ved at have sympati for en Matt Wiman, der bliver vred fordi han taber ifølge det dommersystem der er indført. Problemet er jo som regel ikke at der er tætte kampe med én dominant runde, men snarere at dommerne gang på gang giver runder til de forkerte fightere (og at de slet ikke gør brug af 10-10 eller 10-8 (med mindre den ene fighter bliver knocked down tre gange og bløder som en stukken gris)). Det ville være lidt fjollet hvis man, i stedet for at finde et kompetent dommerpanel, prøvede at begrænse dem til kun at fucke op med et halvt point i stedet for et helt.
Brugeravatar
F.S.B.

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Ama'r
Favorit Fighter: Sakuraba, CM Punk

Indlægaf Anto1400 » 12. jul 2011, 14:08

a2zinck skrev:Noget skal der i hvert fald ske. Jeg véd ikke, om dette er vejen frem, men det evaluerer de vel i øjeblikket.

Første tanke var; kunne man ikke bare lempe dommernes kriterier for at tildele 10-8 og 10-7, frem for at indføre halve point? Måske det bare er mig, der ikke helt kan gennemskue logikken.

Helt enig, om det er halve point eller om man beslutter at gøre det nemmere at score 10-8, 10-7 eller endda 10-6. Lige gyldig hvilke af de to metoder man foretrækker, så må det være et skridt i den rigtige retning at gøre det nemere at score mindre forskelle mellem kæmperene.
Anto1400

Graduering på forum
Graduering på forum

Favorit Fighter: Rich Franklin og Martin Kampmann

Indlægaf PerN » 12. jul 2011, 14:10

Forstår ikke hvorfor man overhovedet har noget pointsystem? Oftest vil man jo have en mening om, hvem der vandt kampen samlet i stedet for at dele det op i runder.

Det kan du godt have ret i, det var sådan man gjorde i Pride, men der så man nu også nogen screwy decisions :eh: Problemet ved det, er nok også at ens mening om kampen, afspejles meget af den tradition man kommer fra.

Jeg tror ikke 3 min runder ville ændre så meget, og er enig i at det ville skade grablerne. Men jeg forstår godt, at Big country foreslår det som en god ide :D
PerN

Graduering på forum
Graduering på forum

Geografisk sted: Odense
Favorit Fighter: Nate Diaz, Tyson, Buakaw Por Pramuk, Chuck L mf.

Indlægaf Anto1400 » 12. jul 2011, 14:52

Hvis man ikke har noget pointsystem, ville hver dommer jo dømme ud fra deres egne kriterier, som ville varierer fra dommer til dommer. Det ville jo ikke være fair overfor kæmperne ikke at fortælle dem ud fra hvilke kriterier de blev bedømt, man ser jo ikke i andre sportsgrene at udøverne ikke ved hvad de skal gøre for at vinde. Hvis man har en sportsgren må man gøre reglerne klart fra starten af.
Anto1400

Graduering på forum
Graduering på forum

Favorit Fighter: Rich Franklin og Martin Kampmann

ForegåendeNæste

Tilbage til UFC